Powered By Blogger

keskiviikko 4. maaliskuuta 2015

Showpainia, hikeä ja tuskaa! (julkaistu 2.12.2013 Peliruukun sivuilla)

WWE 2K14 "30 years of Wrestlemania"!

 

Nykyisen konsolisukupolven kymmenes WWE-peli on julkaistu ja tämä jää myös tämän konsolisukupolven viimeiseksi WWE-peliksi. Julkaisija vaihtui THQ:sta 2K:lle, mutta tekijätiimi on vanha tuttu Yuke's, joten syytä hätää ei ollut ettäkö pelisarjaa mentäisiin pilaamaan. Kyseessä on kuitenkin tuttua ja turvallista showpainia, lajin ystäville.

Ensimmäisenä uudistuksena huomasin options-valikossa kohdan "Music Jukebox", jota olisin kaivannut jo WWE '13 peliin. Tuossa sarjan edellisessä pelissä kun alkoi suunnattomasti ärsyttämään valikoissa soivat biisit, koska siinä kierrätettiin pääosin muutamaa samaa biisiä vain. Tämä jos joku alkoi ärsyttämään, etenkin kun automaattisesti soivat themet eivät olleet edes WWE:n parhaimmistoa. Nyt tuo homma on siis uusittu Music Jukebox menulle, josta voit itse valita mitkä biisit soi ja mitkä ei. Kuulostaa pieneltä jutulta, mutta showpainin fanille tuo on jo iso juttu. Peliä tulee kuitenkin pelattua todella paljon, niin musiikki nousee vieläkin tärkeämmäksi ja ite rastitinkin sielä kaikki omat suosikki themeni ja ärsyttävät renkutukset jätin pois. Onhan se hienoa käynnistää peli ja ekana alkaa soimaan vaikkapa Undertakerin "Graveyard symphony" tai Triple H:n "The Game", näitä kun en muista kuulleeni juurikaan WWE '13:sta menuissa.
Pieni uudistus siis joka on itselleni jo iso uudistus ja pitkien pelisessioiden kannalta todella miellyttävä ja melko itsestäänselvä uudistus.

Uusia pelimuotojahan WWE 2K14:ssa on sitten story modeksi laskettava "30 years of Wrestlemania", johon on nimensä mukaisesti niputettu kaikki ne parhaat ja mielenkiintoisimmat matsit Wrestlemanioista. Ekana matsina, ekasta Wrestlemaniasta on poimittu legendaaristen Andre the Giantin ja Big John Studd:n kohtaaminen. Historialliset matsithan voi pelata omalla tyylillää tai seuraten matsin historiallisia tapahtumia, joista palkitaan sitten avautuvilla pelihahmoilla, asuilla, areenoilla, mestaruusvöillä jne. Itsehän otin tavoitteeksi vetää jokaisen matsin läpi täydellisesti, eli avaten kaiken mitä pystyy. Alkukankeuden jälkeen ja kontrollien käydeksi tutuksi, noissa tehtävissä ei enää juurikaan ongelmia ollutkaan. Pelin tehtävät tuntuikin aavistuksen helpoimmilta kuin edellisessä osassa, mutta silti niin mahtavilta. WWE '13:sta Attitude Era oli itselleni mieleinen ja WWE 2K14 laittaa vielä paremmaksi. Historiallisia Wrestlemania mittelöitä on 45 ja jokaisesta aukeaa jotakin.

Wrestlemania kolmekymmenvuotis taipaletta juhlistava "30 years of Wrestlemania" on jaettu viiteen chapteriin, joista eka on nimetty "Hulkamania running wild". Chapter 1 sisältää Wrestlemaniat 1-9 ja Hulk Hogan on keskeisenä hahmona tässä, toki siellä pelataan muillakin hahmoilla, mutta Hulk Hoganin parhaat vuodet kyseessä siis. Toinen chapter on nimetty "New Generation Era" joka pitää sisällään Wrestlemaniat 10-13 ja tässä Bret "Hitman" Hart on isossa roolissa. Chapter 3:n sisältämä "Attitude Era" käsitellään pikasesti neljällä matsilla (Maniat 14-17) ja The Rock on pääsolistina tässä. Kaksi viimeisintä chapteria (4-5) onkin sitten sisällöltään runsaimmat, joista eka "Ruthless Aggression Era" sisältää kaksitoista matsia Manioista 17-24 ja vikana avautuva "Universe Era" Maniat 25-29 (sisältäen 13 matsia).
Itse menin nämä osuudet kahdessa illassa läpi vain sen takia koska koukutuin tähän ja halusin avata uusia hahmoja kokoajan lisää. Pääsyy hahmojen avaamisen koukuttavuuteen oli se että saan avattua Goldbergin, joka tekee nyt ensiesiintymisen tämän konsolisukupolven WWE-peleissä.



Monet on jo vuosia valittaneet sitä että Yukesin WWE-pelit on näyttäny ja tuntunu samoilta peleiltä vuodesta toiseen. Sen allekirjoitan itsekkin ja WWE 2K14 näyttää kyllä samalta kuin WWE '13 ja kontrollit on tutut ja samat kuin parissa edellisessä WWE-pelissä. Tosin kontrolleja ei saakaan mennä enää muuttelemaan, koska nykyiset kontrollit on ne toimivimmat. Pelisarjahan yritti jotain "skill stick" tyylistä ohjaustapaa Smackdown vs. Raw peleissään, joka oli ihan ok kun sen oppi, mutta silti kaipasin paluuta tähän nappien hakkaamiseen. WWE '12 onneksi sitten toi nappikontrollit takaisin. Tokihan hahmojen sisääntuloja uudistetaan ja pyritään muokkaamaan joka vuosi entistä aidommaksi ja komeammaksi, sekä myös hahmojen kehäanimointia koitetaan kokoajan saada sulavammaksi. Itse kyllä huomasinkin että nimenomaan kehäanimaatio pelihahmoilla on paremman näköistä kuin WWE '13:ssa (jota on kyllä tullu viimeaikoinakin pelattua). Muuten peli on sitä tuttua ja turvallista WWE-laatua, josta ainakin itse kovasti tykännyt taas, etenkin WWE '12 ja '13 peleissä.

Seuraavassa WWE-pelissä sitten jo toivottavasti näemmekin isoja uudistuksia ainakin pelimoottorin osalta, sillä WWE 2K15 tulee uudelle sukupolvelle. Enkä malta odottaa että pääsen vaikkapa Xbox Onella pelaamaan seuraavaa WWE-peliä next gen pelimoottorilla ja grafiikoilla! Toivonkin että Yukesilla painetaan pitkää päivää PS4 ja Xbox One versioiden parissa.
Pelissä on toki mukana WWE Universe, online pelimuoto, Creations osuus, WWE Shop jne jne, mutta ne on tuttua kauraa pelisarjan ystäville aikaisemmistakin osista eli en niistä jauha mitään. Toki näitäkin osuuksia on hiottu ja esim nettipeli toimi itselläni paremmin kuin sarjan edellisessä osassa. Tämä nyt ei kuitenkaan meinaa sitä että pelaisin peliä yhtään sen enempää onlinena.

Tuttuun tapaan myöskin season pass on ostettavissa peliin ja ekana DLC-pakettina sieltä tulikin jo N.W.O. hahmopack, sekä ilmainen The Giant (Big Show) hahmo. Lisää painijoita saa myös WWE Community Creations osuudesta, jossa pelaajat on tehnyt suosikkejaan. Osa niistä on upeita ja yksityiskohtaisia, kun taas jotkut ihan kamalia räpellyksiä. Itse kuitenkin pysyttelen mieluiten pelin alkuperäisessä roosterissa ja DLC hahmoissa, koska luoduilla hahmoilla ei ole esim. aitoja entranceja ja musiikkeja mukana.
Loppulauseena sanonkin että WWE-fanille pakkohankinta jo tuon "30 years of Wrestlemania" osuuden takia, mutta muille peli ei kyllä varmaankaan tarjoa yhtään mitään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti